Kierowanie geograficzne w reklamach PPC: jak to działa?

PPC (Pay Per Click), jak wszyscy wiemy, jest rodzajem reklam, które są wykorzystywane zarówno przez stacjonarnych sprzedawców jak i właścicieli sklepów internetowych. Publikują oni w organicznych wyszukiwarkach, takich jak Google reklamy swoich produktów w celu przyciągnięcia uwagi potencjalnych klientów.
W zależności od tego, ile jesteś skłonny zapłacić za kliknięcie, Google oferuje Ci niektóre z najbardziej popularnych lub wyszukiwanych słów kluczowych, które mają znaczenie dla Twoich treści sprzedażowych. Zwycięzcy aukcji takich fraz, którzy zapłacą za nie najwyższą cenę otrzymują najlepsze i bardzo funkcjonalne słowa kluczowe. Pomaga to ich witrynie osiągnąć najwyższe pozycje w SERP, przez co ich strony internetowe są najczęściej odwiedzane i są po prostu widoczne w Internecie. W ten sposób firmy zwiększają swój wskaźnik Clickabilty. Dzięki niemu firmy otrzymują w wynikach wyszukiwania pod najlepszymi frazami takie ułożenie swojego nagłówka, iż potencjalni klienci z pewnością klikną także w link prowadzący do ich sklepu internetowego czy bloga pomimo otrzymania wielu innych organicznych wyników.

Nie zawsze jednak nasza oferta i linki mogą odpowiadać profilowi klienta do którego chcemy dotrzeć z naszym przekazem. W tym kontekście pojawia się koncepcja kierowania geograficznego. Oto kilka punktów, które wyjaśniają kierowanie geograficzne w PPC i dlaczego dobrze jest je wdrażać w firmie:

  1. Kierowanie geograficzne, jak to wyjaśnia termin, polega w zasadzie na kierowaniu przekazu do naszych odbiorców, których wybieramy na podstawie określonego obszaru geograficznego lub sprecyzowanej lokalizacji. Oznacza to, że Twoja witryna będzie widoczna tylko dla osób, które uzyskują dostęp do Internetu z określonego obszaru, miejscowości, miasta lub kraju.
  2. Kierowanie geograficzne jest rozsądne, jeśli Twoje produkty lub usługi powinny docierać do lokalnej społeczności i nie masz możliwości prowadzenia działalności na skalę globalną. Ta opcja jest dostępna w Google AdWords. Możesz wybrać kierowanie geograficzne w tej aplikacji Google i w takim przypadku wybrać miejscowość lub region w swoim kraju, na którym najbardziej Ci zależy. Na przykład, jeśli prowadzisz małą restaurację, lub sieć restauracji w danym kraju to tylko w określonym kraju docierasz do odbiorców swoich usług i nie jesteś zainteresowany reklamowaniem swojej restauracji w innym kraju. Jeżeli jednak prowadzisz firmę logistyczną i Twój rejon działania obejmuje kilka krajów to także możesz kierować reklamy wyłącznie do krajów, w których prowadzisz swoją działalność operacyjną. W takich przypadkach kierowanie geograficzne byłoby bardzo dobrą decyzją.
  3. Kierowanie geograficzne oszczędza pieniądze. W przypadkach omówionych w poprzednim punkcie cech kierowania geograficznego warto też zwrócić uwagę na aspekt finansowy takiej reklamy. Jeżeli Twój biznes nie wykracza poza granice danego miasta lub państwa to bycie widocznym i uzyskiwanie kliknięć z krajów, w których nie prowadzisz swojej działalności jest tak naprawdę marnowaniem pieniędzy. Z technicznego punktu widzenia nazywa się to zmarnowanymi kliknięciami. Może to wyczerpać Twój budżet reklamowy. W każdym działaniu pamiętaj o kosztach, także w przypadku reklamy.
  4. Reklamy PPC kierunkowane geograficznie mogą przynieść ogromne zyski, ponieważ w ten sposób uzyskujesz ruch internetowy, który może faktycznie przekształcić się w sprzedaż Twojego produktu. Można powiedzieć, że dzięki reklamom PPC kierowanym geograficznie Twój ruch internetowy został przesiany i posortowany przynajmniej na wstępnym poziomie i masz pewność, że ludzie do których chcesz dotrzeć faktycznie przeglądają Twoją ofertę.

Warto zapamiętać !

Warto wziąć pod uwagę również kilka technicznych aspektów kierowania geograficznego w reklamie PPC. Przede wszystkim, kierowanie geograficzne nie jest łatwe pod względem technicznym. Wynika to z faktu, iż adres IP nie zawiera numeru kierunkowego. Może tak się zdarzyć, że Twój potencjalny klient nie zobaczy Twojej reklamy, gdyż korzysta z serwera proxy znajdującego się w innym kraju. Fizycznie możesz kierować na przykład reklamę PPC na Polskę, ale jeżeli dana osoba korzysta z serwera proxy zlokalizowanego w innym kraju, to niestety nie zobaczy Twojej reklamy. Bardzo często wielu marketerów, influencerów lub blogerów zachęca swoich odbiorców do wyłączenia Adblocka lub wyłączenia oprogramowania VPN. Z perspektywy użytkownika może to być męczące, jednak dla przedsiębiorców jest to niezwykłym ułatwieniem w prowadzeniu kampanii marketingowych.